Fogaskerék


a hoppá érzés fontosságáról

Dugó az üvegben

Egy este Arszlán, Belián és Cipórián kedvenc csapszékükben beszélgettek. A borosüveg lassan kiürült, és Arszlán egy jópofa feladattal állt elő. Előbb az üveg dugóját kis kézimunkával és ütögetéssel teljesen az üveg belsejébe nyomta, úgy hogy a dugó leesett az üveg aljára, majd valahonnan előhúzott egy szemeteszsákot, és megkérdezte társait, hogy ki tudják-e szedni a dugót a zsák segítségével. Hosszan próbálkoztak, … Read More


Post Mortem: IPhone vs. PC

Bár a blog sajnos úgy tűnik végképp teljes érdektelenségbe fulladt, a következő – élet által írt – problémát kár lenne kihagyni. Lehet ez az utolsó szög… Adva van Encsé, akinek IPhone-ján és a laptopján is be van állítva, hogy ugyanolyan időközönként, mondjuk 10 percenként csekkolja a leveleket ugyanazon a szerveren. Minden levelet kijelzi mindkét készülék, de persze hol az egyik, … Read More


“Nézd és mondd” sorozatok

Az előző posztban szereplő sorozat egy speciális esete az "nézd és mondd" (angolul "look and say") szabállyal képezhető sorozatoknak, melyekkel John Horton Conway zseniális brit matematikus sokat foglalkozott. Nem véletlenül ismerős Conway neve, hiszen – sok más izgalmas dolog mellett – az Életjáték felfedezője is ő. Nézzünk egy példát, hogy is működik a dolog: induljunk ki a következő kezdeti értékből: … Read More


Megfejtésért ingyensör!

A sok nehéz, számolgatós matematikai feladat után lássunk most néhány egyszerűbbet. Íme az első. Utazásai során Arszlán egyszer elvetődött egy félreeső városka kocsmájába. A söntés mellett egy táblán a következő feliratra lett figyelmes: 11 21 1211 111221 312211 13112221 A kocsmáros elárulta, hogy mindenki aki a sorozat következő elemét helyesen fel tudja írni a táblára, az a ház vendége egy … Read More


A titkos terv

Ez még abban az időben történt, amikor a számítógépeket nem volt olyan egyszerű rákötni projektorra és a prezentációkat irásvetítő fóliára kellett szerkeszteni. Cipóriánnak eszébe jutott egy zseniális terv a városi bank kirablására. Nagyon szerette volna cinkostársainak megmutatni tervét, mely oly zseniálisan egyszerű volt, hogy egy oldalra ráfért az egész. Cipórián viszont nagyon félt, hogy rivális csoportok vagy esetleg a rendőrség … Read More


Arszlán és a háremhölgyek

Jóval a királylányos kaland előtt Arszlán a török szultán segítségére volt valamely gaztett elkövetésében, amelynek részleteit mára már homály fedi. Fizetségül és hálája jeléül a szultán egy hölgyet ajánlott Arszlánnak saját háreméből. A hölgyek egymás után jöttek be a palotába, Arszlán pedig egyesével eldönthette, hogy megelégszik-e az adott hölggyel, vagy inkább megnézi a következőt. Mivel utólag vissza már nem hívhatott … Read More


Arszlán halálos ajtói

Történt egyszer, hogy Arszlán egy televíziós vetélkedőn eljutott a döntőig. A műsorvezető felkínált neki három ajtót, amelyikből bármelyiket választhatta, azonban jó előre felhívták a figyelmét arra, hogy a három ajtóból csak egy rejti a játék fődíját (a király világszép lányát), a másik kettő mögött oroszlánok és mindenféle válogatott kínzások várják. Jó, hát ez egy amolyan középkori vetélkedő volt, de ha … Read More


Túl sok a jóból

Középiskolában azt tanultuk, hogy másodfokú egyenletnek legfeljebb 2 db valós gyöke lehet. Így volt ezzel Arszlán is, ám egy nap a következő különös egyenlet jött vele szembe: Észrevette, hogy mivel az egyenlet szimmetrikus a három paraméterre, az általánosság megsértése nélkül feltehető, hogy a<b<c. Ezenkívül szembeötlő, hogy x=a, x=b, és x=c is mind megoldásai az egyenletnek. Pedig ez egy másodfokú egyenlet! … Read More


Légymászóka

A postafiókunk áttúrása után találtam a következő feladatot, melyet EÖ küldött. Köszönjük! Van egy hengeres alakú üvegpohár (Beliánnak :D), a külsején, a palást tetszőleges A pontjában egy légy, észrevesz a pohár belső palástjának felületén a B pontban egy kis szörpmaradványt. Hogyan jut el a legrövidebb úton A pontból B pontba? Milyen alakú a megtett pálya, ha nem repül, hanem mászik? … Read More


3 kupac gyufa

Egyik este a kocsmában Beliánék a következő játékot játszották. Belián elővett egy doboz gyufát, majd három kupacba rendezte a szálakat úgy, hogy az egyikbe 3, a másikba 4 a harmadikba pedig 5 szál jutott. A játékot két személy játssza, és felváltva választanak egy kupacot, majd abból tetszés szerint néhány szál gyufát elvesznek maguknak. Ezután a másik játékos jön, ő is … Read More